top of page
  • Forfatters billedeLene Petersen

E-mærket anmelder 150.000 svindel web-butikker

Aldrig før er der blevet handlet så meget online. Vi køber mere og flere produkter på nettet end nogensinde før. Desværre har det vakt de kriminelles interesse, og der svindles og fuppes i en så voldsom grad, at Bagmandspolitiet nu er gået ind i de mange sager.

Over 150.000 webbutikker er blevet politianmeldt af E-mærket, som er den danske certificeringsordning for sikker digital handel. Det er dermed igen blevet slået fast med syvtommersøm hvorfor det er så utroligt vigtigt at sikre sig, at man handler med en e-mærket virksomhed, når man køber digitale services eller produkter på nettet.


MyData vidrebringer i dag en historie fra dr.dk for at understrege vigtigheden af at handle med emærkede virksomheder.


Nord for Købehavn sidder Michael Hansen i sit hjem i Nærum og ærgrer sig, efter at være blevet svindlet noget så gevaldigt på nettet.

”Jeg havde mistet nogle sko på sidste års ferie, og så havde jeg gode erfaringer med Timberland. Så det var det, jeg gik efter. Priserne var bedre end de rigtige priser. Men det var ikke foræringspris. Havde det været det, var jeg nok stoppet,” Michael Hansen, Nærum

Og det var tæt på, at Michael Hansen var blevet stoppet. Hans eget kort afviste nemlig at handle på siden. Desværre brugte han kærestens Mastercard i stedet for og betalte med det.

”Alarmklokkerne ringede allerede, mens jeg sad og købte. Det valgte jeg så bare at overhøre, lyder det i dag. Så dukkede der først én pakke op fra Kina og så én mere. Michaels bestilling lød på fire par fodtøj af mærkevarekvalitet. I stedet fik han fire dårlige kopier. Det stank langt væk af dårlig kvalitet. Jeg bliver irritabel over, at det er muligt at snyde folk, og jeg bliver irritabel over den lave moral,” Michael Hansen, Nærum


Pas på svindel på nettet!

Mange af de webbutikker, som ellers ser professionelle og troværdige ud, vil i virkeligheden snyde dig. Det fortæller DR i dag. Fælles for svindelbutikkerne er, at de er registreret på udenlandske domæner, og at de ifølge E-mærket forsøger at svindle penge ud af intetanende danskere. Det gør fupsiderne blandt andet med slagtilbud på lækre mærkevarer. Men hvis du falder for fristelsen, bliver du snydt.

”Det er typisk kopier, man får, og ikke den ægte vare. Men man risikerer også mere alvorlige ting, som at få stjålet sine kreditkortoplysninger, som så kan blive solgt på the dark web,” advarer hun. Dorte Frandsen, Bagmandspolitiets cybercrime-enhed, til DR


Beskyt dig selv mod fup og svindel

På trods af, at de mange fupbutikker er blevet mere professionelle at se – og handle på indenfor de sidste par år, så kan man stadig godt lære at identificere svindel, før det er for sent.

  1. Man bør altid Google den side, man handler på, inden man gennemføre en handel. Man bør især være opmærksom på, hvad andre forbrugere har skrevet om siden, og om de har haft problemer. Her er trustpilot en forholdsvis pålidelig indikator (Besøg MyData’s Trustpilot her).

  2. Husk også at checke at virksomheden er e-mærket, når du handler med virksomheder, der er e-mærket, har du garanti for at du handler med relle mennesker og modtager den vare du har betalt for (Besøg MyData’s e-mærke her).

  3. Check webstedet adressefelt, er alt stavet rigtigt og stemmer det overens med produktet.

  4. Check “Om os” siden og find ud af om den stemmer over ens med virksomhedens profil (Besøg MyData’s Om os side her).

  5. Slå virksomheden bag hjemmesiden op i CVR registeret, stemmer informationerne på det centrale virksomheds-register overens med informationerne på hjemmesiden, er det også en god indikator på at du er landet det rigtige sted.

  6. Kig også efter om virksomheden’s hjemmeside er formuleret på korrekt dansk, mange af svindel siderne er oversat med “google translate” og derfor nemme at gennemskue hvis man er opmærksom.

  7. Er du stadig i tvivl om hvor vidt der er tale om svindel, kan du altid ringe til virksomheden og tage en snak med dem om deres hjemmeside.

Handler man på en side, der er ude på at svindle en, så kan man risikere, at ens kreditkortoplysninger bliver stjålet og muligvis solgt videre. Der er også den risiko, at siderne og dets besøgende bliver hacket.


Er ulykken sket, og du er blevet svindlet, er fortvivl ej, der er stadig håb for at kunne få sine penge tilbage. Har man eksempelvis aldrig modtaget sin vare, så skal man blot kontakte sin bank eller kreditkortudsteder og bede dem om at tilbageføre pengene med den begrundelse, at varen aldrig er dukket op. Det er de nemlig forpligtet til, såfremt at man har betalt med betalingskort.


E-mærket har samlet en række gode råd så du kan undgå at blive svindlet på nettet, som du kan se her: https://www.emaerket.dk/sikkershopping


Besøg E-Mærkets hjemmeside her: https://www.emaerket.dk/

Som et eksempel, kan du her se My Data’s e-mærke: https://certifikat.emaerket.dk/mydata.dk


Skulle du være i tvivl om hvor vidt du er blevet hacket eller har modtaget ondsindet kode fra en svindel side, er du velkommen til at rette henvendelse til MyData’s IT-Support på 60 20 2000.

bottom of page