E-mail er et fantastisk redskab, som du garanteret også selv bruger i stor stil – både på dit arbejde og i privaten. Men trods alt det gode, som denne kommunikationsplatform har bragt med sig, er der desværre også nogen, som bruger e-mails til formål, du helst vil være foruden. Spam-mails er nok det første, mange tænker på, når uønsket post dukker op i indbakken. Men selvom det selvfølgelig er et stort irritationsmoment, hvis din indbakke bliver fyldt op med reklamer og andet spam, du ikke har bedt om, er der desværre værre ting, som kan dukke op i indbakken.
En af de mest kendte og udbredte mailtyper, der forsøger at narre oplysninger fra dig, hedder phishing-mails. Det er typisk mails, der er forklædt som noget, du skal tage stilling til. Det kan fx være en konkurrence, hvor det påstås, at du har vundet, eller oplysninger, som skal opdateres et sted.
Phishing-mails rammer både private og virksomheder, og for begge parter kan der være konsekvenser ved at falde i fælden. For din virksomhed kan det blandt andet føre til, at fremmede får adgang til vigtige oplysninger, at I bliver lukket ude af jeres IT-systemer, eller at vigtige data bliver slettet. Kort sagt er det værd at tænke over, hvordan man som virksomhed bedst muligt undgår at blive offer for phishing.
Phishing-mails – det skal du være opmærksom på
Fælles for alle de såkaldte phishing-mails er, at de forsøger at lokke oplysninger ud af dig – typisk ved at indeholde et link til en side, hvor du skal indtaste personlige oplysninger. Vi kommer her med en række gode råd til, hvordan du kan undgå, at dine oplysninger bliver misbrugt ved et phishing-angreb på dig.
Vær kritisk – og tjek altid afsenderen på e-mail
Det bedste råd, vi kan give, er, at du altid skal være kritisk over for at klikke på links – specielt hvis de kommer fra afsendere, du ikke kender. Husk på, at IT-svindlere også kan udgive sig for at være afsendere, du normalt stoler på. Derfor er der altså god grund til at tjekke op på et par ting, inden du klikker på et eventuelt link.
Som regel vil en virksomhed have sit eget domæne. Det kan for eksempel se ud som afsendernavn@firmanavn.dk. Stemmer e-mailadressen ikke overens med, hvem afsenderen udgiver sig for at være, er det et tegn på, at du bør tænke dig ekstra godt om, inden du klikker på et link i mailen.
Tjek altid op på links
Får du en phishing-mail, er der en god chance for, at den indeholder et link. Og hvis det er tilfældet, bør du altid tjekke, hvordan linket ser ud. Det kan du ofte gøre ved at holde musemarkøren hen over linket. Så vil URL’en nemlig dukke op. Læser du din mail på telefonen, kan du ikke altid gøre
dette. Du bør derfor vente med at klikke på linket, til du har haft mulighed for at tjekke det på computeren.
Ser linket suspekt ud, så lad være med at klikke på det. Det kan være, at linkets URL ikke stemmer overens med afsenderen – altså at webadressen har et andet navn end det, som afsenderen udgiver sig for at skrive på vegne af.
Hold dine antivirusprogrammer opdateret
En vigtig del af at undgå at falde i phishing-fælden er at have den nødvendige IT-sikkerhed. Firewall og antivirusprogrammer fanger ikke alt, men de er et godt udgangspunkt, hvis for eksempel målet i phishing-mailen er at få dig til at downloade en virus ned på din computer. I så fald vil et godt og opdateret antivirusprogram ofte være en stor hjælp.
IT-sikkerheden skal være i top
Hvis du driver en virksomhed eller sidder som IT-ansvarlig i en organisation, er det særligt vigtigt at tage forholdsregler mod fremmedes adgang til dine systemer. Et godt sted at starte er at uddanne de ansatte i god IT-etikette, så de ikke klikker på links eller giver oplysninger ud, som potentielt kan give fremmede adgang til virksomheden.
Det er også en rigtig god idé altid at kigge på, om der er flere måder, hvorpå du kan sikre din virksomheds IT-sikkerhed. Hos MyData er vi eksperter inden for forebyggelse af potentielle trusler, og skulle uheldet være ude, hjælper vi med at løse problemet. Klik ind og se vores IT-sikkerhedspakker allerede i dag.
Коментарі